втілене

  • «Кров’янка»

    Короткометражний ігровий фільм режисера й сценариста Аркадія Непиталюка «Кров’янка» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Сказ»

    Короткометражний ігровий фільм режисерки й сценаристки Марисі Нікітюк та співсценариста Дмитра Сухолиткого-Собчука «Сказ» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Перед виборами»

    Короткометражний ігровий фільм режисера Володимира Адамчо «Перед виборами» (2016) за однойменним сценарієм Олександра Геревича…

Повнометражний ігровий фільм режисера Володимира Тихого «Зелена кофта» (2013) за власним однойменним сценарієм.

Жанрові ознаки: драма, психологічний трилер.

Синопсис
Фільм розповідає про наші дні. Події трилера обертаються навколо зникнення маленького 7-річного хлопчика. Коли міліція закриває справу, так і не розкривши її, старша сестра хлопчика вирішує взяти справу в свої руки і знайти брата сама. У неї є підозри на рахунок того, хто вбивця, і кому вона хоче помститися. Вона хоче вловити і покарати винного досить жорстокими методами. 

Це історія юної дівчини, що намагається добитися справедливості в сучасній Україні, це також історія про корупцію і байдужість українського суспільства – в передчутті Української Революції Гідності 2013-2014 років.

  • Дата прем'єри стрічки у світі — 26 вересня 2013 року (Іспанія). 
  • Фільмування відбувалося у спальних районах Києва. 
  • 18 березня у кінотеатрі «Київ» фільм був показаний вперше і 20 березня вийшов в прокат у містах-мільйонниках України. Надалі прокат відбувався у декількох країнах ЄС.
  • Фіільм демонструвався у програмі "Арґумент-Кіно" (телеканал "1+1") 1 листопада 2015 року.

Тривалість фільму: 100 хв

Виробництво: Arthouse Traffic

ФЕСТИВАЛІ
«Зелена кофта» брала участь у конкурсній програмі 61-го Міжнародного кінофестивалю в Сан-Себастьяні. Фрагменти картини були представлені у секції Work-in-Progress Варшавського МКФ, в рамках роботи Українського національного павільйону на Канському МКФ і на 4-му Одеському кінофестивалі та на Варшавському міжнародному кінофестивалі-2013

Стиль фільму

Документальна манера, в якій знято фільм — труський кадр, «природні» декорації забруднених спальних районів і непоказного пострадянського побуту, закадрова музика, яка звучить виключно в тих небагатьох епізодах, коли героїня одягає навушники, — підкреслює буденний характер трагедії та її драматичні наслідки. Навколишній простір героїв живе своїм життям і раз у раз вторгається в події, надаючи додаткові смислові значення.

Наприклад, епізод на шкільному занятті, коли учень ніяк не може згадати, яка ж країна є «великим північним сусідом» України і дає правильну відповідь, лише отримавши підказку, що над командою цієї держави недавно здобули перемогу українські футболісти, свідчить і про ситуацію з вітчизняною освітою, і про інтереси молоді, і про те, як швидко розриваються, забуваються зв'язку, що зовсім недавно здавалися непорушними, а також може викликати у аудиторії вибух реготу вельми злободенними асоціаціями.

Або літня дама, що зупиняється підслухати батьків Олі, і фоном для цієї сварки і цієї безцеремонної цікавості служить фасад типового Будинку піонерів, зображення радісно хлопчика, нагадує і про зниклу дитину, і про його сестру, що поступово втрачає зв'язок з близькими, якій більше немає до кого бігти назустріч. А старий на автобусній зупинці, де Оля з подругою чекають свою маршрутку, цікавиться у водія: «пільговики є?» — І понуро відходить, перетворившись з випадкового перехожого, ненароком знятого оператором, в виразний образ соціальної незахищеності і пануючого в суспільстві відчуження.

Події на екрані, для деяких, настільки впізнаються, є настільки переконливими, що часом деяким здається, що вони підглядають за живими людьми, і, коли один з епізодичних персонажів звертається до Олі із загрозливою реплікою «Ну чого витріщаєшся, давай вали!», деякі відчувли, ніби це їх застали зненацька. Деякі бачать у стрічці сліди граничного реалізму та детективу. Тихий, за враженнями деяких, немов висміює строгість причинно-наслідкових зв'язків класичного детектива, його закони, що гарантують відновлення порушеної гармонії і порядку всупереч тому, що людина і світ — непізнавані.

Висунуті слідством здогадки або не підтверджуються, або залишаються без всякої відповіді, як, наприклад, згадана епізодичним персонажем версія, що якийсь маніяк вбиває дітей, одягнених в зелене. Питання про те, що трапилося з хлопчиком, де знаходиться він або його тіло відходять на другий план, основним сюжетом виявляється не пошук викраденого і злочинця, а одержимість цим пошуком.

Зелена кофта, як гадають деякі, в яку був одягнутий хлопчик, обертається не ниточкою у розслідуванні, не речовим доказом, а неясним символом жаху, того що підстерігає десь поблизу, серед буденної рутини, безодні, в яку може зірватися життя кожного.

У гаражів, на місці зникнення хлопчика, в асфальті, що приховує насип під каналізаційним люком, зяє отвір, який все частіше опиняється в кадрі. І героїня, і глядач (на думку деяких) не можуть позбутися відчуття, що ця діра, в одному з епізодів осяяна зсередини немов полум'ям Пекла, і таїть страшну розгадку. У міру перегляду, для багатьох, все гостріше, все болісніше відчувається зв'язок з тим, що відбувається із подіями, про які Тихий знімав короткометражки разом з товаришами по проекту BABYLON'13, все зміцнюється підозра, що «Зелена кофта» не спростовує початкову розумність світопорядку, а свідчить про викривлення, порушеннях його законів у звичних для нас соціально-побутових координатах.

За словами деяких, фільм показує всю ступінь агресії, абсурдності і роз'єднаності, що панують в українському суспільстві, і потрібно опинитися вибитим з колії повсякденності, пережити трагедію, подібну до тої, що обрушилася на Олю та її сім'ю, адже в нашому суспільстві жертва виявляється наодинці зі своїм горем, а із боку інституцій, покликаних надавати їй підтримку, доречніше очікувати не допомоги і захисту, а нових утисків, щоб зрозуміти це. Ключовим у цьому зв'язку представляється дял багатьох діалог, з якого зрозуміло, що, навіть якщо «молодий следак» і доб'ється успіху в пошуку злочинця, всі його зусилля можна звести нанівець, заплативши відповідну суму відповідним людям — усеосяжна корупція.

Але якщо батьки Олі демонструють легкодуху покірність, героїня втілює здатність до опору, стихійний бунт громадянина, озлобленого особистою драмою і навколишньою несправедливістю — при цьому немає ніякої гарантії, що такий громадянин, безневинна жертва насильства та сваволі, буде відстоювати дійсно праве діло, а не реалізовувати патологічні нахили, пробуджені нещастям, не стане мстити за образи таким же беззахисним і ні в чому не винним людям, яким був він сам.

На думку деяких, своїм фільмом, в якому найжорсткіший реалізм виявляється метафорою, Тихий не тільки показав існування в країні, де державні структури два десятиліття були фікцією, що прикривала корупційні схеми, а й передбачив протест доведених до відчаю співвітчизників, які вирішили взяти своє майбутнє у власні руки. Це майбутнє, в якому українці, завдяки страшним жертвам, отримали від Небес новий шанс зробити нашу реальність більш справедливою, більш раціональною і менш кіногенічною, слід за фінальними титрами.

Коментарі