втілене

  • «Кров’янка»

    Короткометражний ігровий фільм режисера й сценариста Аркадія Непиталюка «Кров’янка» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Сказ»

    Короткометражний ігровий фільм режисерки й сценаристки Марисі Нікітюк та співсценариста Дмитра Сухолиткого-Собчука «Сказ» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Перед виборами»

    Короткометражний ігровий фільм режисера Володимира Адамчо «Перед виборами» (2016) за однойменним сценарієм Олександра Геревича…

Президенту України  Володимиру Зеленському

Стан справ у Державній агенції України з питань кіно.
На підставі ЗУ «Про звернення громадян»

 

Вельмишановний пане Президенте!

 Звертаємось до Вас, розуміючи Вашу зайнятість, розуміючи всю неймовірну складність нинішньої ситуації, пов’язаної з війною Російської Федерації проти України. Одначе ж не можемо мовчати, оскільки йдеться про кінематограф, про сферу аудіовізуальних мистецтв, де продукується так само важлива зброя для захисту української нації, її боротьби за майбутнє. 

З 12 березня 2022 року відповідно до Положення про Державне агентство України з питань кіно (Держкіно), затвердженого Постановою КМУ № 262, координацію роботи  Держкіно забезпечує Міністр Кабінету Міністрів (п. 1). Згідно цієї Постанови Держкіно отримало нові повноваження.  

Одначе, від початку повномасштабного вторгнення  Росії в Україну,  Держкіно не зробило жодних кроків на поновлення кіновиробництва в Україні, захист кінематографістів, що опинилися і без роботи, і без розуміння, як саме діяти при зупинці  виконання проектів, що були розпочаті в минулому періоді;  жодних рішень щодо співпраці з європейськими фондами, які доброчинно пропонували підтримку.

Натомість керівний орган продемонстрував практично повну відсутність стратегії, повну безпорадність у виконанні функцій державного органу управління галуззю кінематографії. При цьому, ігноруючи п. 7 Положення про Держкіно, згідно якого бере зобов’язання «у процесі виконання покладених на нього завдань, взаємодіяти з об’єднаннями громадян, громадськими спілками», жодного разу не зверталося до Національної Спілки кінематографістів України (НСКУ) чи інших громадських організацій у сфері аудіовізуальних мистецтв за консультацією, порадою тощо.   НСКУ, як відомо,   налічує понад тисячу членів – професіоналів і є провідною громадською організацією галузі.

Отримавши у підпорядкування державні підприємства галузі, зокрема, Національний Центр Олександра Довженка (Довженко-Центр), який є фактично державним архівом-зберігачем національної спадщини в галузі кіномистецтва, Держкіно на порушення вимоги п. 7 Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо здійснення моніторингу потенційних загроз національній безпеці України у сфері економіки» від 1 квітня 2022 року № 2182-IX, яким   суб’єктів управління державним сектором економіки зобов’язано «здійснювати моніторинг наявних або потенційних загроз національній безпеці України та у випадку їх виявлення вживати заходів для нейтралізації їх впливу на діяльність такого підприємства», жодних заходів  щодо захисту національної  кіноспадщини не було проведено. 

Більше того, як тепер стало відомо, в березні ц.р. до влади України звернувся з листом Президент Польської кіноакадемії  Даріуш  Яблонський із пропозицією евакуювати усі дорогоцінні кіноархіви. Італійська легендарна кіностудія «Чінечітта»  першою зголосилася прийняти їх у себе. Як бачимо, пропозиція була проігнорована. 

Президент Польської кіноакадемії в своєму листі, що було оприлюднено нещодавно,  дуже  дипломатично описує своє занепокоєння ситуацією, але навіть він не може втриматися від того, щоб не назвати дії  Держкіно  «диверсією». А стан у кіноіндустрії за останні два роки – загрозливим.

Не зважаючи на такі попередження, порушуючи багато законодавчих приписів, зокрема, ст. 5 Розділу I Закону України «Про кінематографію» (1998 року з подальшими змінами), де вказується, серед основних принципів кінематографії «збереження національної та світової кінематографічної спадщини»,  Держкіно видає наказ № 100 від 05.08.2022 року «Про реорганізацію державного підприємства «Національний центр Олександра Довженка» та передачу повноважень до державної установи «Науковий центр кінематографії України», яким здійснена спроба фактичного руйнування Довженко-Центру.

Цей наказ   викликав величезне збурення громадянського суспільства і багато в чому дискредитував як  Держкіно, так і державну владу в цілому. Недоцільність такої реорганізації, що приймається  без консультацій з експертним середовищем,   визнав і Комітет Верховної Ради з гуманітарної та інформаційної політики на своєму засіданні 26 серпня ц.р. Депутати Комітету одноголосно прийняли рішення рекомендувати Держкіно скасувати наказ № 100. Разом з тим, як бачимо, наказ не скасований, а п. Кудерчук не вважає за потрібне порозумітися з кіноспільнотою, яка категорично проти цього наказу і взагалі деструктивної політики Держкіно.

Відтак просимо:

Скасувати Наказ  Держкіно № 100 від 05.08.2022 року.

Надати Національній Спілці кінематографістів України копію контракту з п. Кудерчук   як  головою  Держкіно України для оприлюднення та проведення аналізу її відповідності посаді, яку вона займає.

Визнати за Довженко-Центром статус Національного фонду фільмів, що убезпечить цілісність і неподільність колекції – фільмофонду, кіноархіву та музею, та її значення як національного культурного надбання, та привести у відповідність нормативно-правову базу, визначену ст. 17 «Закону про кінематографію».

Сформувати робочу групу у складі групи фахівців для вироблення стратегії розвитку національної кіноіндустрії/кіногалузі та екранної культури. У стратегії мають бути передбачені заходи щодо державної підтримки кіногалузі в цілому, зокрема на розвиток фільмовиробництва, з урахуванням нових реалій (технологічних та культурологічних), що постали упродовж останніх років, місця і ролі державних кіностудій у нових реаліях, розвиток кіноосвіти, сфер і збереження, примноження, вивчення, поширення та популяризації національної та світової кіноспадщини.

Забезпечити широке громадське обговорення діяльності Держкіно, підсумком чого має стати вироблення нової концепції структурного облаштування та діяльності органу управління кіногалуззю – з обов’язковим врахуванням досвіду провідних інституцій Європи (Британський кіноінститут, Польський інститут кіномистецтва тощо). Чільним має стати принцип самоврядування, домінації професіоналів, експертів, не чиновників, що унеможливить, зокрема, упровадження корупційних схем розподілу коштів на фінансування кіногалузі.

Зобов’язати п. Кудерчук найближчим часом прозвітувати громадськості про діяльність Держкіно за період воєнного стану на виконання вимог Положення про Держкіно після 12 березня 2022 року в частині планів Держкіно щодо державних кіностудій, які передані Держкіно в управління, а також з інших питань функціонування галузі.

Сприяти відновленню фінансування галузі кінематографії в частині кіновиробництва відповідно до Закону України «Про державну підтримку кінематографії України».

Готові зустрітися з Вами, пане Президенте, у зручний для Вас час.

З повагою,

Янчук Олесь Спиридонович, кінорежисер, голова Національної спілки кінематографістів України, народний артист України, член Європейської кіноакадемії

Тримбач Сергій Васильович, заступник Голови Національної спілки кінематографістів України, заслужений діяч мистецтв України, лауреат Державної премії імені Олександра Довженка

Кадочнікова Лариса Валентинівна, народна артистка України

Сардудінов Валерій Равільйович, член Національної спілки кінематографістів України, директор кінокартини

Гончарук Олена Юріївна, в.о. генерального директора Національного центру Олександра Довженка

Балаян Роман Гургенович, кінорежисер, народний артист України, академік Національної Академії Мистецтв України

Парфенюк Олена Борисівна, оргсекретар Національної спілки кінематографістів України, кінознавець

Криштофович В’ячеслав Сигизмундович, кінорежисер, заслужений діяч мистецтв України, лауреат Державної премії імені Олександра Довженка, академік Національної Академії Мистецтв України

Шаєвич Михайло Абрамович, кінорежисер, головний редактор Національної кіностудії художніх фільмів імені Олександра Довженка, заслужений працівник культури України

Стремовський Георгій Якович, член Національної спілки кінематографістів України

Плесконос Єлізавета Юріївна, член Національної спілки кінематографістів України

Бабік Андрій Іванович, президент Гільдії сценаристів України

Полікашкін Андрій Віталійович, продюсер, член Національної спілки кінематографістів України

Новик Іван Володимирович, директор ТОВ «Медіа Інвентор»

Іванов Денис Віталійович, директор ТОВ «Артхаус Трафік»,

Пантелеймонова Ольга Юріївна, директор ТОВ «Український Продюсерський ХАБ»

Горбик Сергій Олександрович, головний продюсер Національної кіностудії художніх фільмів імені Олександра Довженка

Маслобойщіков Сергій Володимирович, кінорежисер, академік, голова відділення кіномистецтва Національної Академії Мистецтв України, заслужений діяч мистецтв України, лауреат Національної премії імені Тараса Шевченка

Санін Олександр Генадійович, кінорежисер, член-кореспондент, віце-президент Національної Академії мистецтв України, заслужений артист України

Чміль Ганна Павлівна, академік Національної Академії мистецтв України, доктор філософських наук, професор, директор інституту культурології

Коментарі