втілене

  • «Кров’янка»

    Короткометражний ігровий фільм режисера й сценариста Аркадія Непиталюка «Кров’янка» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Сказ»

    Короткометражний ігровий фільм режисерки й сценаристки Марисі Нікітюк та співсценариста Дмитра Сухолиткого-Собчука «Сказ» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Перед виборами»

    Короткометражний ігровий фільм режисера Володимира Адамчо «Перед виборами» (2016) за однойменним сценарієм Олександра Геревича…

На початку травня Американська гільдія сценаристів США (WGA) оголосила про початок страйку, який став одним із найгучніших в історії Голівуду. Їй передували переговори з Альянсом продюсерів кіно та телебачення (AMPTP) щодо умов нового трирічного контракту: сценаристи вимагали перегляду трудових умов. Цей контракт регулює авторські права, мінімальну оплату та процедуру виплати роялті. Коли переговори зайшли у глухий кут, гільдія зупинила роботу. До кінця вересня автори відмовлялися працювати над сценаріями фільмів та серіалів, у тому числі тих, які вже перебували у виробництві, і практично паралізували роботу головного світового кіномайданчика. 

У результаті трудова суперечка у Каліфорнії обговорював увесь світ. Розповідаємо, як сценаристам внаслідок майже п'яти місяців боротьби вдалося здобути перемогу.

Як відбувався страйк — і до чого він привів

Влітку 2023 року, коли щоденні пікети сценаристів у Лос-Анджелесі та Нью-Йорку стали по-справжньому виснажливими, видання про Голівуд Deadline процитувало неназваного високопоставленого співробітника однієї зі студій: «Тактика — дотягнути до моменту, коли сценаристи почнуть. . Він додав, що лише після цього студії та продюсери будуть готові повернутися до переговорів. Цей коментар обурив протестувальників.

Страйк, що затягнувся, істотно позначився на житті сценаристів. До осені у приватних розмовах із кореспондентом «Медузи» вони виглядали сумно, хоч і не висловлювали невдоволення діями своєї професійної асоціації. Один із них на той час здав половину своєї квартири на Airbnb, інший намагався відкрити магазин із господарськими товарами, третій замість сценаріїв сів писати книгу.

У середині вересня шоураннери-важковаговики (у тому числі, наприклад, творець серіалу «Фарго» Ноа Хоулі) запропонували керівництву Американської гільдії сценаристів (WGA) свою допомогу у поновленні переговорів зі студіями. А наприкінці місяця — після майже 150 днів страйку — профспілка нарешті уклала угоду з організацією AMPTP, яка представляє інтереси студій та стрімінгів. Але це сталося тільки після того, як за стіл переговорів сіли самі перші особи студій: Боб Айгер (Disney), Тед Сарандос (Netflix), Донна Ленглі (NBCUniversal) та Девід Заслав (Warner Bros Discovery). Протягом чотирьох днів їм вдалося домовитись про угоду, яку керівництво гільдії називає «виключною».

«Один із уроків, який ми винесли з цього процесу, — це те, що багато речей, які ми в Голівуді вважали нормою, перестали бути нею. Просто тому, що студії перестали їй слідувати, — розповів американському кіновиданню Indiewire Джон Огаст, сценарист фільму „Чарлі та шоколадна фабрика“, один із учасників переговорної групи WGA. — Нам потрібно було відобразити ці норми у контракті». 

Хоча угода ще має бути ратифікована (гільдія проголосує і, ймовірно, затвердить новий контракт на початку жовтня), сценаристи вже святкують перемогу: на офіційних зустрічах у Лос-Анджелесі та Нью-Йорку члени профспілки обговорюють тонкощі нового контракту та вітають один одного. Якби цю історію боротьби за трудові права потрібно було розповісти в голівудських термінах, сценарна гільдія в цьому сюжеті була б переможним андердогом — героєм, який перебував у важчому, ніж його противник, становищі, але все ж таки досяг своєї мети. 

Новий трирічний контракт, який діятиме до травня 2026 року (п'ять місяців уже з'їв страйк), ще не набрав чинності. Але до роботи сценаристи повертаються вже з 27 вересня. Гільдія оголосила про припинення пікетів, крім тих випадків, коли автори хочуть підтримати страйкуючих акторів гільдії SAG AFTRA (переговори про новий акторський контракт відновляться 2 жовтня): актори виходили на демонстрації і підтримували сценаристів задовго до офіційного приєднання їх профспілки.

Домовившись зі студіями, керівництво гільдії сценаристів оприлюднило 96-сторінковий документ із положеннями нового контракту та його наочнішу версію — невелику табличку з трьома графами: про що просила гільдія в травні, якою була відповідь AMPTP і про що вдалося домовитися у вересні. Обидва документи дають розуміння про те, що навіть якщо сценаристам не вдалося досягти всього, чого вони вимагали, гільдія уклала приголомшливу угоду. 

Чого вдалося досягти сценаристам

Згідно з текстом нового контракту, сценаристи змогли домовитися про підвищення мінімальної ставки гонорару на 12,5% (5% додадуться після набуття чинності нового контракту, 4% — на другий рік його дії, ще 3,5% — на третій). Знамениті та високооплачувані сценаристи, зрозуміло, не отримують мінімальний гонорар, але це підвищення надзвичайно важливо для захисту інтересів усіх інших членів гільдії.

Ще один прорив: профспілка досягла, що за твори довші за 96 хвилин із бюджетом понад 30 мільйонів доларів, які написані для стрімінгів, студії платитимуть гонорар на 18% більше, ніж раніше. Авторські відрахування за сценарії таких творів збільшаться на чверть: на думку гільдії, повнометражні, високобюджетні фільми для платформ (новий жанр, який раніше не було враховано у контракті), повинні оплачуватись як фільми для кінотеатрального прокату.

Сценаристам тепер гарантовано і право написання другого драфта (в індустрії так називається друга версія сценарію, у якій вже враховані зауваження замовника). Його автори отримають у тому випадку, якщо їхній гонорар становить 200% від мінімальної ставки або менше. Практика, за якої сценариста наймають на два драфти сценарію, дає автору більше контролю над результатом, вигідніші фінансові умови та позбавляє замовника можливості постійно просити сценариста переписати твір, не доплачуючи за це.

Гільдії вдалося змінити розклад платежів. Тепер половина гонорару виплачується сценаристу після початку роботи, чверть – через дев'ять тижнів після старту, а решта – після завершення роботи. 

Профспілка змогла підвищити щотижневі ставки для телевізійних сценаристів та редакторів серіалів та захистити права сценаристів, найнятих для розробки нових телевізійних проектів (учасників так званих сценарних кімнат). Мінімальний склад групи розробки тепер — три сценарісти-продюсери. Після того, як студія схвалить подальше виробництво проекту, вона зобов'язана буде найняти трьох сценаристів-продюсерів для серіалу не довше шести серій, п'ять сценаристів — у тому випадку, якщо в серіалі буде від семи до 12 серій, а якщо їх більше 13, мінімальний склад сценарної групи – шість сценаристів. 

Також автори отримали гарантовані десять тижнів роботи на проектах, які поки не отримали схвалення студій, та щонайменше 20 тижнів працевлаштування після того, як студія дала проекту зелене світло. 

Одним із найчутливіших пунктів контракту були авторські відрахування за твори, які розміщені на стрімінгових платформах. Гільдія не лише добилася від студій підвищення авторських відрахувань за міжнародний стрімінг, а й наполягла на тому, щоб ці відрахування залежали від кількості закордонних передплатників стрімінгу. У тому випадку, якщо в перші 90 днів показу твір переглянули понад 20% передплатників стрімінгового сервісу, сценарист отримає бонус . Більше того, стрімінги зобов'язані надавати представникам гільдії інформацію про кількість переглянутих годин написаного сценаристами контенту, а ті зобов'язуються підписати документ про нерозголошення цієї інформації.

Тривалість страйку також внесла корективи  до договору. Через те, що сценаристи п'ять місяців не могли домовитися з компаніями (і через це не працювали), у документі з'явився пункт збільшення відрахувань студіями до страхового фонду — з 11,5 до 12%. З цієї ж причини сценаристи вимагали  продовження медичних страховок. 

Творчі команди сценаристів, згідно з новим договором, нарешті отримуватимуть такі ж відрахування до пенсійного фонду та медичної страховки, як і окремі творчі одиниці. До цього вважалося, що якщо, наприклад, два сценарісти працюють над матеріалом разом, то щоб підтвердити своє право на медичну страховку від профспілки, їм потрібно заробити вдвічі більше, ніж сценаристу-одинаку.

Один із пунктів, що найбільш хвилювали сценаристів — про використання студіями штучного інтелекту в роботі над сценаріями — студії спочатку планували проігнорувати. Але сценаристи і тут наполягли на тому, щоб їхня думка була врахована. Відтепер ІІ не зможе вважатися сценаристом, а матеріал, створений програмою, не вважатиметься літературним матеріалом чи джерелом для літературного твору. Сценарист, у свою чергу, зможе використати ІІ в роботі, але має розповісти про це студію. Сама студія не змусить сценариста використовувати для роботи над матеріалом ІІ. 

До того ж, гільдія залишила за собою право наполягати на тому, що використання матеріалу, написаного сценаристами профспілки, для тренування ІІ протизаконно. На практиці це означає, що гільдія не може заборонити студіям робити це через те, що права на сценарії після виплати авторського гонорару переходять до студій. Але позови з боку сценаристів все одно мають певний юридичний потенціал.

Незважаючи на те, що з початку жовтня сценаристи повернулися до роботи, кіноіндустрія все ще не може повністю перезапуститися. Для цього необхідно домовитися з другою страйковою гільдією — акторською SAG-AFTRA. В індустрії вважають, що сценарій може бути приблизно таким самим: студіям, незважаючи на їхнє явне небажання це робити, доведеться піти на більшу кількість поступок, ніж вони планували.

Коментарі