втілене

  • «Кров’янка»

    Короткометражний ігровий фільм режисера й сценариста Аркадія Непиталюка «Кров’янка» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Сказ»

    Короткометражний ігровий фільм режисерки й сценаристки Марисі Нікітюк та співсценариста Дмитра Сухолиткого-Собчука «Сказ» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Перед виборами»

    Короткометражний ігровий фільм режисера Володимира Адамчо «Перед виборами» (2016) за однойменним сценарієм Олександра Геревича…

Анна Купінська

Є кілька кіножанрів, до яких американське кіно ставиться із особливою серйозністю. Це фільми про спорт, військові та судові драми, а також стрічки про політику. Батьки-засновники будували свою країну, взявши за взірець Давній Рим, тож основні точки римського суспільного життя, на кшталт спортивної арени, форуму, Сенату та поля битви, стали осердям і американської культури.

Як режисер Джордж Клуні вже зняв один фільм про спорт і дві політичні драми. У його стрічках, як за часів античності, політика є життєво важливою і суто чоловічою справою. У попередній картині Клуні "Надобраніч та удачі" йшлося про 1950-ті роки, коли у світом керували чоловіки у твідових костюмах та окулярах у роговій оправі.

Дія картини "Березневі іди"/ The Ides of March, що від 16 лютого в українському кінопрокаті, відбувається на початку 2000-х, а у її основі реальна кампанія кандидата у президенти Говарда Діна. І як у давні часи, жінки тут виступають лише у ролі покірних дружин та мовчазних об’єктів сексуальної експлуатації. Проте пристрастей у стрічці ніяк не менше, ніж у римському Сенаті.

The Ides of March

Головний герої картини – тридцятирічний Стів Маєрс (Раян Ґослінґ) працює у передвиборчому штабі кандидата в президенти від демократичної парті. Губернатор Майк Морріс (Джордж Клуні) балотується на цю посаду не вперше, і цього разу твердо налаштований на перемогу. Він ліберал, підтримує одностатеві шлюби та аборти, прагне позбавити США нафтової залежності та залишити країни Близького Сходу у спокої.

Стів свято вірить у чесність свого кандидата і сам прагне грати лише за правилами. Та якось він дізнається, що губернатор спокусив двадцятирічну працівницю штабу, і тепер їй потрібні гроші на аборт. Хлопець намагається владнати скандальну ситуацію, але сам потрапляє у халепу – начальник штабу несправедливо обвинувачує його у зраді та викидає на вулицю із "вовчим квитком". Тепер, коли мова йде про виживання, Стів, готовий піти по трупах колишніх друзів.

The Ides of March

П’єса, за якою була знята ця стрічка, називається "Фараґґаут-Норт", але Джордж Клуні навмисне змінив її назву на "Березневі іди", аби провести паралель із заколотом проти Юлія Цезаря, який відбувся якраз під час цього весняного свята.

У фільмі день праймеріз, на яких має вирішитися доля губернатора, збігається з датою смерті Цезаря (15 березня), а юний Стівен виступає у ролі Брута, який сховав кинджал під своєю тогою. Зрештою, стрічка торкається проблеми, актуальної як для наших сучасників, так і для давньоримської "творчої еліти": йдеться про втрату політиками своєї virtus (честі, скромності та непідкупності) і тріумфу avaritia (зажерливості).

Втім, оповідь про молодого ідеаліста, який стикається із цинізмом політиків, не є рідкістю для американського кіно, варто згадати хоча б "Основні кольори" Майка Ніколса. Проте стрічка Клуні розповідає не лише про втрату віри, а й про холодну та бездушну механіку американського політичного процесу, де будь-яка слабина, помилка чи вияв людських емоцій може коштувати кар’єри, та й навіть життя.


Загалом, у "Березневих ідах" Клуні-режисер знаходиться у тіні, адже весь фільм тримається винятково на сильних та переконливих акторських роботах Раяна Ґослінґа, Пола Джіаматті, Філіппа Сеймура Гоффмана та Маріси Томей. Зате Клуні-актор показав себе з позитивного боку у ролі губернатора Морріса. Картина стала своєрідним бенефісом молодого і перспективного Ґослінґа, який талановито зобразив перехід свого героя на темний бік Сили великої політики.

УП. Життя, 17.01.2012

Коментарі